ぽむぽむわやく

英語の勉強がてらへたっぴ和訳してます

Katy Perry - Roar

Katy Perry - Roar 歌詞と和訳


Katy Perry - Roar (Official)

Lyrics

[Verse 1]

I used to bite my tongue and hold my breath

Scared to rock the boat and make a mess

So I sat quietly, agreed politely

I guess that I forgot I had a choice

I let you push me past the breaking point

I stood for nothing, so I fell for everything

 

[Pre-Chorus]

You held me down, but I got up (Hey)

Already brushing off the dust

You hear my voice, your hear that sound

Like thunder, gonna shake the ground

You held me down, but I got up (Hey)

Get ready cause I had enough

I see it all, I see it now

 

[Chorus]

I got the eye of the tiger, a fighter

Dancing through the fire

'Cause I am a champion, and you’re gonna hear me roar

Louder, louder than a lion

'Cause I am a champion, and you’re gonna hear me roar

 

[Post-Chorus]

Oh oh oh oh oh oh oh

Oh oh oh oh oh oh oh

Oh oh oh oh oh oh oh

You’re gonna hear me roar

 

[Verse 2]

Now I’m floating like a butterfly

Stinging like a bee I earned my stripes

I went from zero, to my own hero

 

[Pre-Chorus]

You held me down, but I got up (Hey)

Already brushing off the dust

You hear my voice, you hear that sound

Like thunder, gonna shake the ground

You held me down, but I got up (Got up)

Get ready 'cause I had enough

I see it all, I see it now

 

[Chorus]

I got the eye of the tiger, a fighter

Dancing through the fire

'Cause I am a champion, and you’re gonna hear me roar

Louder, louder than a lion

'Cause I am a champion, and you’re gonna hear me roar

 

[Post-Chorus]

Oh oh oh oh oh oh oh

Oh oh oh oh oh oh oh

Oh oh oh oh oh oh oh

You’re gonna hear me roar

Oh oh oh oh oh oh oh

Oh oh oh oh oh oh oh

(You'll hear me roar)

Oh oh oh oh oh oh oh

You’re gonna hear me roar

 

[Bridge]

Roar, roar, roar, roar, roar

 

[Chorus]

I got the eye of the tiger, a fighter

Dancing through the fire

'Cause I am a champion, and you’re gonna hear me roar

Oh, louder, louder than a lion

'Cause I am a champion, and you’re gonna hear me roar

 

[Post-Chorus]

Oh oh oh oh oh oh oh

Oh oh oh oh oh oh oh

Oh oh oh oh oh oh oh (Yeah)

You’re gonna hear me roar

Oh oh oh oh oh oh oh

Oh oh oh oh oh oh oh

(You'll hear me roar)

Oh oh oh oh oh oh oh

You’re gonna hear me roar

 

和訳

[Verse 1]

舌を噛んで息を止めて怯えていた

船を揺らすのが怖くて、へまをやるのが恐ろしくて

だから私は黙って座って、失礼のないように頷いて、ただ話を合わせて

私にも選択肢があったことを忘れていたんだと思う

そうして限界まで追い込まれた

何もせずに立っていたから、無力な底へ落ちてしまった

 

[Pre-Chorus]

押さえつけられたけど、立ち上がった

すでに埃を払って今までの嫌なこと全てを葬り去って

あなたは私の声を聞いて、あなたはその音を聞いて

雷のように、地面を揺さぶる

押さえつけられたけど、立ち上がった

もう十分だから準備して

全部分かったの、今分かったの

 

[Chorus]

虎の瞳のような気迫に満ちた気力そして

武闘家のような気概に満ちた勇気を手に入れたの

危険なことを恐れず、スリルを楽しむように、炎の中だって舞える

私は王者だから、私の咆哮が聞こえてくるでしょう

ライオンよりも大きな、大きな声で

私は王者よ、私の咆哮が聞こえるでしょう

 

[Post-Chorus]

私の咆哮が聞こえるでしょ

 

[Verse 2]

今、私は蝶のように羽ばたいているけれど

蜂のように刺すのよ そうやって私は登りつめてきた

私は何もないゼロから自分を誇れるヒーローになったの

 

[Pre-Chorus]

押さえつけられたけど、立ち上がった

すでに埃を払って今までの嫌なこと全てを葬り去って

あなたは私の声を聞いて、あなたはその音を聞いて

雷のように、地面を揺さぶる

押さえつけられたけど、立ち上がった

もう十分だから準備して

全部分かったの、今分かったの

 

[Chorus]

虎の瞳のような気迫に満ちた気力そして

武闘家のような気概に満ちた勇気を手に入れたの

危険なことを恐れず、スリルを楽しむように、炎の中だって舞える

私は王者だから、私の咆哮が聞こえてくるでしょう

ライオンよりも大きな、大きな声で

私は王者よ、私の咆哮が聞こえるでしょう

 

[Post-Chorus]

私の咆哮が聞こえるでしょ

 

[Chorus]

虎の瞳のような気迫に満ちた気力そして

武闘家のような気概に満ちた勇気を手に入れたの

危険なことを恐れず、スリルを楽しむように、炎の中だって舞える

私は王者だから、私の咆哮が聞こえてくるでしょう

ライオンよりも大きな、大きな声で

私は王者よ、私の咆哮が聞こえるでしょう

 

[Post-Chorus]

私の咆哮が聞こえるでしょ

 

イディオム

・make a mess 「散らかす」「~を台無しにする」

 

・stand for 「~を支持する」「~に味方する」「~に賛成する」

 

・earn one's stripes 「〔軍隊で〕昇進[昇級]する」

stripesは階級を示す肩章の筋を表します。

軍隊の兵士たちは階級が上がれば上がるほど、より多くの縞模様を身につけることができます。

 

無駄話

ライオンの唸り声は、自分の領土を主張するだけでなく、彼らのプライドのメンバーを結集するための方法としても用いられます。そして、この咆哮は5マイル離れた場所からも聞こえるそうです。

コーラスでは、ケイティの咆哮はライオンよりもさらに大きく、彼女は独立を宣言していますね。自分自身に自信が生まれて、勇気が漲る感じでしょうかね。